Daudzi no mums vārdu Mitsubishi pazīst jau gadiem ilgi un ikdienā tas mums ir pieaudzis tikpat tuvu, kā daudzas citas svarīgas lietas, bet ne visi zina, no kā tad īsti sākās Mitsubishi, ko tas nozīmē un kā Mitsubishi ir nonācis pie tik milzīgiem panākumiem. Uzrakstīju nelielu rakstu, lai Jūs varētu gūt ieskatu, kā Mitsubishi ir gājis cauri gadiem un laikmetiem.
Mūsdienās Mitsubishi Motors ir viens no lielākajiem pasaules autoražotājiem, kurā katru gadu tiek saražots vairāki desmiti miljoni autotransporta vienības, 32 pasaules valstīs. Mitsubishi modeļu rinda ietver sevī visplašāko modeļu gammu, sākot ar mini automašīnām un beidzot ar kravas automobiļiem, autobusiem un specializēto kravas transportu. Tomēr visā pasaulē pazīstamā autoražotāja Mitsubishi vēsture aizsākās daudzus, jo daudzus gadus pirms tam, kad pasauli ieraudzīja pirmā Mitsubishi automašīna un pēc vairāk kā 300 gadus ilgušās Japānas feodālās pašizolācijas. Kompānijas dibinātājs Jataro Ivasaki (Yataro Iwasaki) ir dzimis 1835 gadā, Šikoku (Shikoku) salas Koši (Kochi) prefektūrā, kas bija varenā samuraju Tosa klana mājas, samuraju- zemkopju ģimenē. Lai arī ģimene bija nabadzīga, tomēr piederēja pie augstākās kārtas un Jataro jau bērnībā tika apmācīts lasīt un rakstīt prasmē. Yataro Iwasaki Pirmā darba vieta, kur Jataro Ivasaki uzsāka strādāt jau pusaudža gados bija Tosa samuraju klanam piederošā rēdereja. Pats būdams samuraju dzimtas pēctecis, Jataro Ivasaki 35 gadu vecumā- 1870. gadā jau bijas sasniedzis ievērojamu kāpumu pa dienesta kāpnēm, kas ļāva no Tosa klana iznomāt trīs tirdzniecības kuģus un dibināt savu kompāniju, kura tika nodēvēta par Tsukumo Shokai . 1874 gadā Jataro Ivasaki demonstrē īpašu uzticību imperatoram, nododot savus kuģus, lai nogādātu Japānas kara korpusa ekspedīciju uz Taivānu, par ko valdība ar uzviju pateicas Ivasaki pārdodot tam kuģus par pazeminātām cenām- rezultātā pēc pāris mēnešiem Ivasaki flotē bija jau 30 kuģi. No dibināšanas gada, tam sekojošo piecu gadu laikā kompānijas nosaukums vairākkārt tika mainīts, bet 1875 gadā tā tika nodēvēta par Mitsubishi Mail Steamship Company- Mitsubishi pasta kompānija. Acīmredzot Ivasaki bija ļoti pateicīgs Tosa klanam par dotajām iespējām, un izrādot pateicību un cieņu savas kompānijas emblēmā Jataro Ivasaki iekļāva trīs rombus. Trīs rombi (ozola lapa) ir Tosa klana ģērbonis, un tie ir izvietoti viens virs otra ozola lapas veidā. Savukārt Jataro Ivasaki kompānijas ģērboņa trīs rombi kļuva par trīs briljantiem - Mitsubishi, kas tulkojumā nozīmē Mitsu- trīs un hisi- briljanti. Un šīs emblēmas nozīme ir: godīgums, sociālā atbildība un sadarbība. 1885 gadā Jataro Ivasaki mirst un kompānijas vadību pārņem viņa jaunākais brālis Yanosuke Ivasaki Yanosuke Ivasaki Lai arī Yanosuke sevi parādīja, kā spēcīgu vadītāju, tomēr viņam tuvāka bija zeme un lietas, kas ar to saistītas, tādēļ viņš centās lielus līdzekļus investēt tieši šajā jomā. Yanosuke Ivasaki 1890 gadā no valsts nopērk 35 ha lielu pamestu zemes gabalu atrodošos netālu no imperatora pils. Toreiz šis pirkums daudzos izraisīja smīkņāšanu, bet šodien šis tuksnesis ir pārvērties par pašu prestižāko Tokijas biznesa rajonu Marunouchi un tā vērtība sastāda miljardiem dolāru. Marunouchi tolaik 1893 gadā, 28 gadu vecumā, atgriezies no studijām Amerikā kompāniju sāk pārvaldīt Jataro Ivasaki vecākais dēls Hisaya Ivasaki Hisaya Ivasaki Hisaya Ivasaki izglītību ieguva 5 gadus studējot Pensilvānijas universitātē ASV, un biznesā raudzījās ar zinošu un pārliecinātu skatienu, apgūstot jaunus tirgus- banku sektoru, nekustamo īpašumu tirdzniecību un apdrošināšanu, apvienojot visas apakšnodaļas vienotā holdingā Mitsubishi Ltd. 1916 gadā kompānijas vadībā stājas Koyata Ivasaki - Yanosuke Ivasaki vecākais dēls, Koyata Ivasaki , kurš bija galvenais dzinējspēks, lai kompānija iegūtu tādu varenību, kāda tā ir šobrīd. Uzņēmēja gars un liela sociālā atbildība palīdzēja Ivasaki ģimenei nostiprināt Mitsubishi kompānijās novatorisma un savstarpējās palīdzības atmosfēru, un šīs vērtības joprojām atrodas pirmajā vietā līdz pat šai dienai. Pakāpeniski Ivasaki piederošā kompānija pārtapa par ļoti lielu korporāciju, kuras Japānā tiek dēvētas par dzaibatsu Kā ļoti raksturīga pirmskara Japānas koncernu īpašība jāpiemin lielo uzņēmumu darbības sfēru daudzveidība, arī Jataro Ivasaki dibinātais koncerns nebija izņēmums. Līdz Otrajam Pasaules karam tas nodarbojās ar kuģu būvi, naftas pārstrādi, metalurģiju un vieglo rūpniecību, nekustamā īpašuma tirdzniecību, apdrošināšanu un daudz un dažādiem citiem darbības virzieniem. Mitsubishi piederēja pat alusdarītava, kurā dzima pazīstamā Japānas alus marka Kirin. XX gadsimta pirmajā pusē Japānas politika bija agresīva, kareivīga un balstījās uz militāro spēku, kurš savukārt tika nodrošināts ar samuraju koncernu palīdzību. Mitsubishi, šo pārējo dzaibatsu starpā nodrošināja armiju ar un floti ar kuģiem un lidmašīnām, gan militārām, gan transporta vajadzībām. Un tā, kā armijas uzturēšana bija visu dzaibatsu prioritārais uzdevums, tādos apstākļos nebija lietderīgi attīstīt civilām vajadzībām paredzēto auto ražotni. Pirmās divas desmitgades Mitsubishi kā autoražotāja vēsturē tika veltītas jaunu tehnoloģiju ieviešanai, kuras tajos gados sāka uzplaukt Japānas rūpniecībā, tomēr personīgais auto vēl tolaik bija maz pieprasīts, tādēļ uzsvars tika likts uz kravas automašīnām. 1917. gadā tika izveidots pirmais konveijers automobiļu ražošanai, jo sākotnēji automobiļi tika salikti ar rokām. 1918. gada sākumā kompānija radīja savu pirmo kravas automašīnu- eksperimentālo modeli - T1. Šis kravas auto veiksmīgi izturēja 1000 km testu, kura galvenais sponsors bija Japānas valdība, tādējādi pierādot Mitsubishi auto konstrukcijas izturību un uzticamību. Mitsubishi T1
Tomēr centieni pēc jaunu ideju ieviešanas sākās ar vēsturisko vieglo automašīnu „Мodel-A", kurš tika ražots 4 gadus un sacēla milzīgu sabiedrības ažiotāžu un tika augstu, jo augstu novērtēts sabiedrībā kļūstot par 1922. gada Japānas rūpniecības izstādes eksponātu. „Мodel-A", palīdzēja Mitsubishi apliecināties kā vienam no galvenajiem Japānas autoražotājiem, tomēr, Japānas iedzīvotāju pirktspēja nebija augsta, un šī modeļa ražošana tika pārtraukta 1921. gadā, gadu pirms lielās Japānas rūpniecības izstādes un atzinības iegūšanas. Мodel-A
1921 gadā Mitsubishi izgatavo pirmo iznīcinātāju „Tip 10" un jau pēc vairākiem gadiem dažādu klašu lidmašīnas bija visas Japānas armijas gaisa flotes pamatā. No 1923 gada Mitsubishi palaida kravas automašīnu ražotni,kas palīdzēja efektīvāk risināt ne tikai armijas apgādi, bet Japānas galvaspilsētas Tokijas atjaunošanu pēc spēcīgās zemestrīces 1931. gads kļuva par Mitsubishi pirmo nozīmīgo izrāvienu autobūves jomā, tika radīts Japānā pirmais automašīnas dīzeļdzinējs - modelis 450AD ar tiešo iešprici un 70 z/s lielu jaudu.
1932. gadā Mitsubishi izlaiž savu pirmo autobusu - B46, pašu lielāko un jaudīgāko to laiku modeli, kurš bija pirmais priekštecis šobrīd visā pasaulē pazīstamajiem kravas automobiļiem un autobusiem Fuso Mitsubishi Fuso B46
30 gadi kļuva par „Zelta desmitgadi", kad Mitsubishi realizēja arvien jaunas idejas, kuras pirmo reizi Japānā tika ieviestas automobiļos. Kā svarīgākos šeit jāpiemin 1933 gads - Pilnpiedziņas pasažieru automobilis PX33 Mitsubishi PX33
1935 gads- Dīzeļdzinēja autobusi BD46 un BD43
1936 gads- kravas auto ar dīzeļdzinēju TD35, TD45, SHT6 Apvienojoties aviācijas un kuģu būves atzariem Mitsubishi Heavy Industry ražoja kaujas kuģus un lidmašīnas, tajā skaitā leģendāro Otrā Pasaules kara triecienlidmašīnu - „Zero", Līdz 1945 gadam kompāniju vadīja tikai Ivasaki ģimene, bet paredzot Japānas sakāvi Otrajā Pasaules karā, ceturtais Mitsubishi prezidents Koyata Ivasaki bija spiests pārdot vairāk ka pusi akciju privātiem investoriem, lai saglabātu kontroli par koncernu okupācijas gadījumā. Otrā Pasaules kara beigās Japāna gulēja drupās un tās ekonomika var teikt bija pilnībā iznīcināta, tāpēc lai valstij būtu ekonomiska perspektīva, bija nepieciešama plaša programma kā atdzīvināt rūpniecību, tai skaitā ceļu tīklu atjaunošana un paplašināšana, kuri bombardēšanas rezultātā bija gandrīz pilnībā iznīcināti. Tāpat Japāna šajos pēckara gados visspēcīgāk izjuta nepieciešamību pēc komerctransporta un situāciju vēl sarežģītāku darīja degvielas trūkums. 1946. gadā Mitsubishi aktīvi iesaistoties Japānas ekonomikas atveseļošanā uzsāka autobusa B1 ražošanu. Šis autobuss varēja darboties gan uz benzīna, gan alternatīvas degvielas, tā šasija bija ideāli piemērota ugunsdzēsības un citam speciālās nozīmes transportam. Tā, kā Japāna pēc kara nonāca okupācijas varas rokās un amerikāņi baidījās no lielo uzņēmumu spēka, tad pēc tā laika augstākās vadības rīkojuma lielie finansiāli ekonomiskie grupējumi dzaibatsu tika izformēti mazākos uzņēmumos un 1950 gadā Mitsubishi industrija tika sadalīta 44 mazākos uzņēmumos un 3 reģionālajās kompānijās, un katra no reģionālajām kompānijām bija iesaistīta automašīnu ražošanā, tas savukārt izskaidro Mitsubishi modeļu rindas daudzveidību un daļēju pārklāšanos, jo ekonomiska nepieciešamība bija galvenā progresa dzenskrūve 40- tajos un 50- tajos gados. Paralēli prasībām par kompānijas sadalīšanu, tika izvirzīts Mitsubishi simbolikas un nosaukuma lietošanas aizliegums. Autobuss Mitsubishi B1
1946 gadā pasauli ieraudzīja Mizushima - neliels, uzticams un nedārgs trīsriteņu automobilis, kurš pēckara periodā ideāli kalpoja gan cilvēku, gan kravu pārvadāšanai nelielos attālumos. Mitsubishi Mizushima
Drīz vien Mizushima automašīnu sāka aprīkot ar slēgtu kabīni diviem cilvēkiem. Tas pats 1946 gads kļuva par dzimšanas gadu pirmajam Mitsubishi motorolleram- Silver Pigeon. Mitsubishi motorollers- Silver Pigeon
Un atkal akcents tika likts uz praktiskumu un ekonomiskumu, bet no vēsturiskās perspektīvas viedokļa raugoties var teikt, ka Silver Pigeon bija privātā autotransporta buma aizsācējs Japānā. 1947. gadā parādījās pirmais trolejbuss MB46 trolejbuss MB46
1948- autobuss B1 Autobuss B1
1950 gads - tiek izgatavots autobuss R1, ar dzinēju tā aizmugurē. Mitsubishi R1
1951 - nozīmīgs gads Mitsubishi kravas auto ražošanā - parādās kravas automobilis T31 ar ļoti oriģinālu šasijas tipu, tam seko T31
T33
1952 gads- pasauli ierauga Mitsubishi R2 ( autobusa R1 nākošā relīze) 1952 gadā no Japānas ekonomikas tika noņemti ekonomiskie ierobežojumi, rezultātā 1954 gadā radās iespēja sadrumstalotos uzņēmumus atkal apvienot lielākās korporācijās un vairāki uzņēmumi no bijušā koncerna Mitsubishi izmantoja šo iespēju izveidojot Mitsubishi Corporation. Tāpat Mitsubishi atkal drīkstēja izmantot savu nosaukumu. 1957 gadā Mitsubishi veic pirmo nozīmīgo eksporta darījumu - 600 autobusi R32 tiek pārdoti Čīlei.
1959 gads - kravas auto T380- pirmais kravas auto bez kapota, ar paceļamu kabīni. T380
1959 gads Mitsubishi tika izstrādāts neliels trīsriteņu kravas automobilis LEO LEO
1960 gads - pasauli ierauga mikroautobuss Rosa B10 Mikroautobuss Rosa B10 60- to gadu sākumā Japānas ekonomika sāka strauji attīstīties un sākās ekonomiskais bums. Tāpat pieauga iedzīvotāju ienākumi un pirktspēja, arvien lielākai sabiedrības daļai radās iespēja iegādāties automobili. Ideja par vieglo automašīnu sāka iekarot japāņu sirdis un prātus, un tā: 1960 gadā parādās Mitsubishi 500 Vieglais automobilis, kurš paredzēts lielām tautas masām, ļaujošs realizēt katra japāņa sapni par personīgo automašīnu. Mitsubishi 500 izsauca milzīgu furoru ne tikai pašā Japānā, bet arī starptautiskajā sabiedrībā iekarojot Grand Prix balvu Makao un apstiprinot Mitsubishi automobiļu kvalitāti starptautiskajā autosporta arēnā. 1962 gadā tika uzsākta pirmā 4- durvju kompakt klases vieglā auto Мinica ražošana. Minica tika radīts uz Mitsubishi 360 (1960g.) Šasijas bāzes un aprīkots ar divtaktu dzinēju un gaisa dzesēšanu. Kopējais darba apjoms šim auto bija 359 kubikcentimetri, un maksimālais ātrums 86km/ha kas ļāva to ierindot ar vismazāko nodokli apliekamajā kategorijā. Taču tas nebija vienīgais iemesls, kādēļ Minica kļuva tik pieprasīta - tā bija ļoti uzticama, droša un ekonomiska automašīna. Minica vārds ir dzīvs joprojām. To pašu varam teikt par Mitsubishi Colt 600, kurš nāca pasaulē 1962 gadā. Mitsubishi Colt 600 - bija lielāks un komfortablāks ģimenes auto. Jāpiezīmē, ka mūsdienās iznākošie Mitsubishi Colt ir pozicionēti citā klasē. 1963 gadā pasaulē nāca Colt 1000 ar 4 cilindru dzinēju un maksimālo jaudu 125 km/ha Colt 1000
Tāpat 1963 gadā tika izlaisti vieglie kravas auto Mitsubishi Canter. 1964 Mitsubishi Debonair - luksus klases automobilis ar sešu cilindru dzinēju Mitsubishi Debonair 1965. gadā no konveijera tiek nocelts jauns ovāciju vilni izsaucošs modelis Mitsubishi Colt 1500 Sport Sedan 1965. gadā parādās vēl viens ekskluzīvs Mitsubishi modelis - Mitsubishi Colt 800 VAN - pirmais japāņu auto ar fastback komponentiem. Mitsubishi Colt 800 VAN virsbūve vairāk atgādināja universāli, bet tā kā šim auto bija tikai 2 durvis, tas ieguva nosaukumu fastback. 1966 gads Minicab Truck un Colt 1000F 1966 gads- no konveijera tiek noņemts uz Colt 1000 bāzēts Colt 1100 1968 gads - šajā gadā dzima 3 Mitsubishi Colt modeļi- Mitsubishi Colt 1200 un jaunais Mitsubishi Colt- 1500. Mitsubishi Colt 1200 1968 Delica Truck, un uzsākta 3 durvju sporta auto Colt 1100F ražošana Kā arī autobusa B906R ražošana, kurš izcēlās ar spēju attīstīt rekord augstu ātrumu. 1969 gadā - uzsākta jaunās paaudzes Minica 70 ražošana. Un te nu seko jauns Mitsubishi „grāvējs"- tirgū tiek izlaists daudz augstākas klases auto Mitsubishi Colt Galant AIIGS
Sedans Colt Galant ir aizsācējs veselai augstas kvalitātes un augsta prestiža automobiļu dzimtai, kuri ir ieguvuši daudzas uzvaras rallija sacensībās un prestižās balvas „Gada auto" par savām augstajām kvalitātes īpašībām. Starp īpašajām iezīmēm, kas pirmo Galant padarīja atšķirīgu no pārējām automašīnām bija tā īpatnējā ķīļveida virsbūves forma un Saturn sērijas dzinējs ar alumīnija cilindru galvu. Tādējādi 1969 Galant iemiesoja sevī pašas drosmīgākās 60-to gadu tehnoloģijas un kļuva par vesela japāņu auto tirgus segmenta aizsācēju. Tajā pat laikā, kā liecina vēsturnieku redzējums Mitsubishi paplašināja arī komercauto modeļu spektru. 60-to gadu beigās Mitsubishi jau bija izcīnījis stabilu vietu un reputāciju kā augstas kvalitātes automašīnu ražotājs ar plašu modeļu gammu, kurš aktīvi attīstās un savā automobiļu rūpniecība integrē pašas jaunākas tehnoloģijas. Tas bija lielu pārmaiņu laiks, jo bizness bija tik sekmīgs, ka bija acīmredzami skaidrs- ir jāapvieno vienā korporācijā visas operācijas saistītas ar auto ražošanu. 1970 gadā Mitsubishi automobiļu nodaļa Mitsubishi Heavy Industries Ltd kļūst neatkarīga un iegūst nosaukumu Mitsubishi Motors Corporation (MMC) tā Mitsubishi Motors ar lielu optimismu par jaundzimušo kompāniju un no Mitsubishi Heavy Industries mantoto bagātīgo tehnoloģiju pieredzi iesoļo jaunā gadu desmitā. 1972 gads - šajā gadā tiek izlaista Minica F4 1972 gadā Galant 16GLS uzvar absolūtajā prestižā Rallijreida Southern Cross (Dienvidu Krusts) rallija 7 ieskaitē. Rallijreids noritēja Austrālijā un šī uzvara izsauca milzīgu preses ažiotāžu visā pasaulē. Nākošajās turpat notiekošajās sacensībās uzvarēja Mitsubishi Lancer 1600GSR un tikai vairākus mēnešus pēc tam tika uzsākta tā sērijveida ražošana. Tajā laikā, kad Mitsubishi automobiļi plūca laurus autosportā, MMC nodarbojās ar starptautiskās distribūcijas tīkla formēšanu, kā arī to, lai Mitsubishi automobiļus pārdotu un apkalpotu augsti kvalificēti speciālisti, kuri izprot gan pašu Mitsubishi filozofiju, gan automašīnu specifiku. 1973 gadā milzīgos tempos attīstījās naftas krīze un visa pasaule izjuta naftas eksportētājvalstu milzu spēku. Bet pat pie daudzkārtīgi pieaugušajām degvielas cenām Mitsubishi dzinēju ražotāji nevēlējās upurēt ātrumu un jaudu ekonomijai. 1973 gadā pasaulē nāk Mitsubishi Lancer Un otrās paaudzes Mitsubishi New Galant 1974 gadā Mitsubishi Lancer atkal atkārto iepriekšējā gada uzvaru Austrālijā un arī gūst uzvaru East Africa Safari 1976 gadā 1975 gads atzīmējams ar Lancer Celeste iznākšanu Un Rallija komandas uzvaru ar lancer 1600GSR Mitsubishi veic lielu ieguldījumu pasaules autorūpniecībā, izstrādājot jaunu tehnoloģiju Silent Shaft, integrējot šo tehnoloģiju Mitsubishi Astron 80 par šo izgudrojumu Mitsubishi Motors saņēma prestižo Japānas automobiļu tehnoloģiju asociaciācijas balvu „Par zinātniskajiem izgudrojumiem". Auto koncerni Porshe un VOLVO nekavējoties no Mitsubishi Motors iegādājas šīs tehnoloģijas licenci, tādējādi Mitsubishi kļūst par pasaules līmeņa autoražotāju.
1976 Gadā tiek izlaisti vairāki Mitsubishi modeļi - Mini Cab 5 Truck 2 paaudze Galant Sigma ( ∑ ) Lancer 1600GSR/ Safari Rally Vehicle Galant Lambda (GALANT Λ Mitsubishi Sapporo), kuri tiek ražoti līdz 1983 gadam.
1976 gadā atkal jauna uzvara- Mitsubishi Lancer gūst kārtējo uzvaru rallijā East Africa Safari Šajos gados viens no galvenajiem MMC attīstības virzieniem bija Japānas iekšējās infrastruktūras sakārtošana, tomēr daži atsevišķi gadījumi liecināja, kompānijas stratēģiskos centienus iziet starptautiskajā tirgū. 1977 gadā tiek izlaisti vēl 2 jauni Mitsubishi modeļi - Mini Cab Wide 55 Un Minica Ami 55 Mitsubishi automobiļi, apvienodami sevī ekonomiskumu un lielus jaudas rādījumus uzstādīja jaunus pasaules standartus, kuri spēcīgi aizskāra pasaules iedzīvotāju iztēli. Desmitgades beigās žurnāls „Мotor Fan" piešķīra prestižo „Gada auto" titulu Japānā Mitsubishi Colt 1400 GLX , bet žurnāls „Pickup", Van & 4WD Mitsubhshi L200 piešķīra prestižo „USA's Pickup of the Year". 1978 gads- vēl 2 Mitsubishi modeļi - Mitsubishi Mirage 1400GLX (Colt) Un Mitsubishi Forte - Mitsubishi L200 priekštecis 1979 gads- Lancer EX 1979 gads - Mitsubishi DELICA 1980 gads - Iedvesmoti ar panākumiem Mitsubishi konstruktori papildina 4 paaudzes Galant rindas - GALANT Σ,ETERNA Σ,GALANT Λ,ETERNA Λ Kā arī pilnpiedziņas auto L200 Šajā gadā tika radīts pirmais japāņu turbo dīzeļdzinējs Astron 2300 Tāpat iedvesmota panākumiem kompānija dibina savu Austrālijas kompāniju Mitsubishi Motors Australia 1981 gadā tiek radīta Amerikas nodaļa Mitsubishi Motor Sales of America 1981 - uzbūvēta Minica Ami L Minica Ami L
1982 gads - uzsākta divu jaunu modeļu ražošana- hečbeks Mitsubishi Cordia, un sedans Mitsubishi Tredia Mitsubishi Tredia
1982 gads izsauca milzu furoru auto mīļotāju aprindās - pasaulē nāca leģendārais mitsubishi bezceļu auto- Mitsubishi Pajero (Montero) Automobilis, kurš vairumā gadījumu iemiesoja sevī milzu panākumus - Mitsubishi Pajero kā veiksmes auto visas pasaules auto ražotāju aprindās. Šis modelis ļoti atšķīrās no citiem tā laika bezceļu auto, Pajero bija īsts bezceļnieks, kurš sevī apvienoja pirmklasīgas tehniskās un dizaina īpašības, izcilu dinamiskumu un augstu komfortu. Īstais Mitsubishi Pajero bija visu konkurentu skaudības iemesls, tāpat Mitsubishi Pajero izceļās ar īpašajiem panākumiem rallijreidos. 1983 gadā Rallijā Parīze- Dakāra, kurš ir pats smagākais un riskantākais Rallijs pasaulē Mitsubishi Pajero gūst uzvaru maraton klasē un iegūst Best Team Award balvu komandu sacensībās. Tā dzima leģenda Pajero. Tā, kā viens no galvenajiem Mitsubishi kā pasaules autoražotāja attīstības virzieniem bija sponsora darbība vērienīgos sabiedriskajos pasākumos. Mitsubishi motors savu pirmo soli šajā virzienā spēra kļūstot par oficiālo Pajero automašīnu piegādāju 1984. gada olimpiskajās spēlēs Sarajevā. 1985. gadā Pajero gūst kartējo uzvaru absolūtajā ieskaitē Rallijā Parīze- Dakāra, tādēļ nav brīnums, ka Pajero citu bezceļnieku vidū kļūst par bestselleru. Pajero savas pastāvēšanas laikā ir ieguvis milzum daudz balvu, bet pati prestižākā no tām- 1986 gadā Pajero tiek nosaukts par gada bezceļu automašīnu Lielbritānijā (UK's What Car) 1987 gadā Mitsubishi Motors ar Pajero atkal kļūst par oficiālo piegādātāju 1987 gada Zagrebas Universiādē . Tagad nedaudz atkāpīte atpakaļ vēsturē, lai netiktu piemirsti daži ne mazāk leģendāri Mitsubishi modeļi. 1983 gadā tiek uzsākta Mitsubishi Chariot (Space Wagon) ražošana. Mitsubishi Chariot Mitsubishi Galant Sigma ∑ Mitsubishi Galant ETERNA ∑ Mitsubishi Mirage Mitsubishi Lancer FIORE 1984 gads Minica Minicab Galant Σ H/T GALANT SIGMA HARDTOP Eterna Σ H/T 1984 gadā Mitsubishi Galant iegūst Vācijas lielo balvu - Das Goldene Lenkrad („Zelta stūre") 1985 gads Mirage Wagon/ Lancer Wagon 1986 - gads Delicia Un Debonair V 1987 gads- Mirage
1987 gads -6- tās paaudzes Mitsubishi Galant. Tajā pašā gadā šis auto iegūst neskaitāmas augstas godalgas - "Japanese Car of the Year" Japānā un 1989 gadā „Import Car of the Year" godalgu, ko pasniedz prestižais ASV izdevums Motor Trend. Tāpat augstie VR-4 radītāji tika apliecinati ar uzvarām WRC un APRC (Asia-Pacific Rally Championship). Mitsubishi Galant
80- to gadu beigās Mitsubishi Motors paplašina savas ražotnes visā pasaulē. Kā nozīmīgākais solis bija ultramodernas rūpnīcas „Diamond Star Motors Corporation" izbūve Blumingtonā, Ilionisas štatā, ASV sākotnēji daļēji piederošu Crysler, bet vēlāk šis uzņēmums pilnībā pārgāja Mitsubishi Motors īpašumā un kļuva par pamatu mūsdienu Mitsubishi Motors of America. Un tieši šis uzņēmums 1989 gadā prezentēja jaunu Mitsubishi modeli - Eclipse, kurš sākotnēji tika radīts tieši amerikāņu patērētājiem. Mitsubishi Eclipse
Mitsubishi uz XXI sliekšņa 90- tie gadi kļuva pazīstami ar to, ka leģendārais bezceļnieks Mitsubishi Pajero izcīnīja daudzkārtējas uzvaras Rallijreidos. Tomēr ne mazāk svarīgs ir fakts , ka Mitsubishi gūst uzvaras Rally Championship, kas ļauj pierādīt uz ko tad īsti ir spējīgs automobilis uz visu ceļu tipiem, sākot ar gludu asfaltu un beidzot ar akmeņainiem kalnu serpantīniem un mežu ceļiem. Kas attiecas uz to gadu tehnoloģijām, tad Mitsubishi visaugstākās likmes liek uz pašu jaunāko zinātnes sasniegumu un tehnoloģiju ieviešanu auto un dzinēju būves jomās. 1990 gadā uz automobiļa Sigma un Diamante tiek piemērota pirmā pretbuksēšanas sistēma Traction Control System (TRC) Diamante Sigma
1990 gads kompānija izlaiž sporta modeli 3000GT, kurš guva strauju atzinību, kā arī jaunu Minica Topo modeli. Minica Topo
1991 gadā Žurnāls „Motor Trend" novērtēja Mitsubishi 3000GT kā labāko ārzemju automobili Amerikā. 1991. gadā uz Mitsubishi Pajero 2 paaudzes automobiļa parādās slavenā bezceļnieku transmisija Super Select 4WD un vairāku režīmu bremžu sistēma.
1991 gads - Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer pozīcijas vienmēr ir bijušas spēcīgas un 80-to gadu beigas un 90-to gadu sākums nebūt nav izņēmums un viss nopelnīto balvu skaits 80- to gadu beigās nostiprināja Mitsubishi jau tā spēcīgo reputāciju kā augstas kvalitātes un uzticamas tehnikas ražotājam. Mitsubishi Lancer
1992 gads atzīmējams ar modeļa Mitsubishi Emeraude modeļa, kurš radīts uz Mitsubishi Galant bāzes un paredzēts Japānas iekšējam tirgum rašanos. kā arī universāla Libero rašanos.
Tāpat šis gads atzīmējams ar sistēmu MIVEC un INVECS radīšanu, kura Japānas zinātniski pētnieciskajā konferencē tiek nosaukta par „Gada Tehnoloģiju", bet Eiropā tiek atvērts Mitsubishi Motors Europe Design Studio. 1993 gads- Tā, kā Mitsubishi Motors izstrādnes tiek vērstas uz apkārtējās vides aizsardzību uz universāla Libero bāzes tiek radīts elektromobilis Libero EV, tāpat Mitsubishi rindas papildina Lancer Evolution II. 1994 gads- Mitsubishi vēsturē atzīmējams ar to, ka tiek izlaists Mitsubishi Delicia Space Gear (L400 / Space Gear) un Mitsubishi Pajero Mini Modelis FTO , kurš aprīkots ar jauno sistēmu INVECS-II un automātisko parnesumkārbu ar sporta režīmu un ieguva „ Gada mašīnas titulu Japānā. FTO
Tajā pat laikā Mitsubishi Motors izvērš savus ražošanas apjomus vēl lielākā mērogā un 1995. gadā No konveijera Nedcar rūpnīcā Nīderlandē tiek noņemts Mitsubishi pirmais automobilis Eiropā, kas tapis ciešā sadarbībā Mitsubishi ar Volvo un Holandes valdību - Mitsubishi Carisma. Mitsubishi Carisma
Bet Amerikas Diamond-Star Motors Corporation, pāriet pilnīgā Mitsubishi korporācijas īpašumā un tiek pardēvēts par Mitsubishi Motor Manufacturing of America Inc. 1995 gadā - radīta atkal jauna Mirage (Colt) paaudze (Colt) Pajero Junior (Pajero JR) Pajero Junior (Pajero JR)
1995 gadā izlaists ekskluzīvā limuzīna Diamante 2 paaudze Diamante
1996 gadā sākas sekojošu modeļu izgatavošana - universāla Sigma razošana Austrālijā un pikapa L200 ražošana Taivānā, kā arī pasauli ieraudzīja bezceļnieks Mitsubishi Challenger Mitsubishi Challenger 1996 gadā tika radīts revolucionārais Mitsubishi GDI dzinējs (Gasoline Direct Injection)- pirmais lielākām masām paredzētais dzinējs ar tiešo iešprici, ar ekonomiskumu, kurš pielīdzināts dīzeļdzinējam un benzīna dzinēja jaudu. Tāpat šī tehnoloģija parādīja uzlabotus ekoloģiskos rādītājus un prestižais žurnāls „Car" GDI tehnoloģiju apbalvoja ar balvu „Dizains un tehnoloģija" , kam tūlīt pat sekoja neskaitāmas citu preses izdevumu un organizāciju balvas.
1996 gads Mitsubishi bija būtisks arī ar to, ka tika pabeigts pirmais etaps Tokači izmēģinājumu poligona būvei Hokaido. 1997 gadā Mitsubishi GDI dzinējs tiek uzstādīts uz auto Galant, Pajero, Diamante, Challenger (Montero Sport), Chariot (Space Wagon), RVR (Space Runner) Un pats galvenais 1997 gada notikums - uzsākts ražot 8 paaudzes Mitsubishi Galant harmonija un elegance, kvalitāte, ekonomiskums un rūpes par cilvēku, tas viss kopā raksturo šo modeli, kurš visā pasaulē izsauca īstas ovācijas un šobrīd ir viens no populārakajiem Mitsubishi modeļiem. Galant Legnum
1998-1999 gadā parādījās tādi Mitsubishi modeļi kā: Chariot grandis (Space Wagon)
RVR (Space Runner)
iO (Montero iO / Pajero Pinin)
Pajero Mini
Galant Aspire
Mitsubishi Minica
Mirage Dingo
Mitsubishi Pajero
Kā arī Town Box BJ Wide, Topo DJ, Topo BJ Wide un modeļa Minicab jaunais iemiesojums Town Box
Jaunajā tūkstošgadē Mitsubishi ienāk ar milzīgu daudzumu balvu gan autosportā, gan zinātnisko sasniegumu jomā, tādējādi atzīmējot Mitsubishi kompānijas milzīgo ieguldījumu auto pasaulē. Stratēģiskā alianse, kas noslēgta starp Mitsubishi un DaimlerChrysler 2000 gadā nodrošināja šīm kompānijām vietu pirmajā trijniekā starp pasaules autoražotājiem. Tajā pat gadā Holandes rūpnīcā NedCar izlaisto automobiļu skaits pārsniedza miljons automašīnu, tiek izlaisti Pajero III un Dion un Japānā plašu ažiotāžu izpelnījušais Proudia Kā arī Mitsubishi Lancer (Cedia)
Lancer Cedia Wagon
2001 gadā Japānā tiek prezentēti modeļi eK-Wagon un Airtrek, bet automobilis Lancer Evolution tiek pie savas VII paaudzes. Turpinās tehnoloģiskais skrējiens, plašu pielietojumu iegūst tādas tehnoloģijas kā MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve lift and time Electronic Control) Daudzu pasaules valstu tirgos parādās liels daudzums jaunu modeļu. 2002. gada debitē Jaunā Colt versija un atjaunotā Space Star versija 2003. gadā uzsākta Mitsubishi Outlander tirdzniecība Gan pa lauku ceļiem gan uz asfalta seguma Mitsubishi Outlander ir līderis savā klasē, pilnpiedziņa un viegla vadāmība ir iemesli kāpēc šis modelis kļuva tik populārs un joprojām ir līderis sava klasē. Vēl 2003 gadā tiek izlaisti eK Classy un Minivens Grandis
2004 gads bija bagāts ar starptautiskajām balvām un prēmijām- Mitsubishi Colt kļūst par Gada auto Dānijā un Holandē, iegūstot prestižo balvu Zelta Stūre, bet Mitsubishi Lancer Evolution VIII tiek atzīts par labāko sporta auto Francijā un ASV, šis rallija auto pilsētai- tik stabili veido saķeri ar ceļa segumu, ka liekas tas lauž visus fizikas likumus. 2004 gadā tiek izgatavoti tādi modeļi kā: Mitsubishi eK Active mode un Colt Plus 2005 gadā atjaunots Outlander
2006 gadā Pajeroun ļoti kolorītais modelis Mitsubishi i
2007 gads Delica D:5
Un ar katru gadu līdz pat šodienai Mitsubishi automašīnu rindas papildinās, šobrīd mūsdienu Mitsubishi ir viens no vadošajiem autobūves gigantiem visā pasaulē. Šai medaļai ir arī otra puse Tā, kā kompānija pēc kara tika sadrumstalota daudzās sīkākās vienībās, tad lielākā daļa šo atzaru izveidoja sadraudzības formējumu Mitsubishi Group, tomēr šī struktūra ir daudz mazāk centralizēta, kā pirmskara holdingam, grupā nav galvenās kompānijas, bet tas netraucē grupā esošo firmu prezidentiem saskaņot galvenos komerciālās darbības virzienus . Neformālā prezidentu padome ir ieguvusi nosaukumu Mitsubishi Kinyokai „Piektdienas Klubs" un šī kluba sastāvā ietilpst 28 Mitsubishi Group kompāniju vadītāji, kuri tiekas neformāli lenča laikā, katra mēneša otrajā piektdienā. „Piektdienas Klubam" nav juridiska spēka, oficiāli tas nodarbojas tikai ar labdarību un kopējas filozofijas virziena noteikšanu, bet patiesībā klubā tiek nogludinātas asās šķautnes, kas rodas, ja kompāniju interešu ceļi krustojas tirgū un šī darbības puse netiek afišēta plašākai sabiedrībai. Kompānijas grupas saglabā sava veida radniecību, tā kā tām ir kopēji akcionāri, kuri savas akcijas ieguvuši no „lielā" Mitsubishi pēc II Pasaules kara, kad liela akcijau daļa tika sadalīta starp kalpotājiem un no tā brīža jau pus gadsimtu tās tiek nodotas no tēva dēlam un netiek izlaistas no ģimenes rokām.
Liels paldies lietotājam Napka par sagatavoto materiālu